De senaste fyra veckorna har vi varit på semester i Funäsfjällen där vi spenderat en del tid, både sommar och vinter, de senaste åren. I området finns det oerhört mycket att göra för den som vill vara ute i vår fantastiska fjällmiljö och de senaste åren så har cyklingen i området ökat enormt.

Tänndalen, Funäsdalen och Ramundberget satsar nu på att bli Sveriges största cykelarena med ett gemensamt liftkort i de tre liftsystemen och med byggda cykelleder utför slalombackarna samt miltals av XC-cykelleder i högfjällsmiljö. Bara under de veckor vi var i område så byggde de ytterligare nedfarter i Ramundberget samt märke upp fyra stycket XC-slingor med start vid Djupdalsvallen.

Alltid cykel på taket

Vi har nästan alltid med oss cyklar när vi åker på semester med bilen för att ha möjlighet att transportera oss utan bil, åka på cykeläventyr och träna. Tidigare har det känts som vi varit en av få som kör runt som en service-bil på Tour de France med cyklar på taket och på dragkroken men i år så hade nästan varje bil minst 3 cyklar med sig. Detta märkets också tydligt i området då det var gott om folk som cyklade, framförallt i de byggda nedfarterna men även en hel del av sig ut på fjällslingorna.

Vi har försökt att blanda mellan att köra de härliga nedfarterna med att ta oss ut på cykeläventyr på fjället. Barnen gillat mest att köra nedför, framförallt i Tänndalen som hade några fler nedfarter men vi körde även en hel del i Ramundberget. De flesta banorna i området var av svårighetsgrad grön eller blå vilket lämpar sig bra för familjer och barn. Det var barn i nästan alla åldrar som körde nedför berget. Nedfarterna var kring 2–3 km långa och det tog 10–20 minuter att köra ned lite beroende på hur mycket folk det var och väderleken. Det blev snabbt lerigt när det regnade vilket gjorde att banorna blev lite mer svår-körda.

MTB, bästa valet!

De allra flesta som cyklade i nedfarterna hade MTB med skivbromsar och även med dämpning. Vi såg några som körde med enklare hybrider och även någon på en Gravel-bike men jag skulle rekommendera att ha en bra MTB för att köra utför. Det går att hyra bra cyklar för ändamålet på plats vilket var väldigt populärt. Vi valde att byta ut minsta grabbens 20” cykel med fälgbroms till en 24” med skivbroms precis innan semestern vilket var oerhört bra. Det blir en hel del bromsande när barnen slingrar sig nedför fjället, även om det inte är speciellt brant.

Cykeläventyr med hela familjen

Utöver en handfull dagar i liftsystemet så kom vi även ut på några cykeläventyr hela familjen. Vi fick också med oss min moster och hennes man som också spenderade några semesterdagar i området. Precis som jag skrev i inlägget kring att cykla med barn så är det viktigt att göra dessa utflykten i barnens tempo. En av rundorna vi körde inleddes med en lång stigning från Bruksvallarna till Djupdalsvallen. Vi förberett barnen på detta och de cyklade hela vägen upp till kalfjället utan större besvär. De fick bestämma tempot och vi cyklade med dem och pratade, lekte lekar och höll humöret uppe. För att uppförsbackarna ska bli hanterbara för barnen är det också viktigt att de har relativt lätta cyklar och en bra utväxling.

Väl uppe på fjället så körde vi den fina Säterturen kring de gamla fäbodvallarna och passade även på att ta linbanan över Mittån vilket barnen tyckte var roligt inslag i cykelturen. Vi stannade till vid Djupdalsvallens våffelstuga på vägen hem för lite extra fika och lek.

Tuffare träningspass

Vi har också fått in en hel del träningspass på cykeln under dessa veckor. Vi har kört en hel del kortare intervallpass på morgonen innan familjeäventyren och när man är i dessa backiga miljöer så passar det utmärkt med mycket backintervaller. Vi kikade en del på Strava för att hitta utmanande back-segment som vi kunde köra under våra morgonpass; vissa var långa och vissa kortare. För att få lite variation så körde vi även lite 40:20 intervaller uppför backarna vilket innebär 40s hårt arbete följt av 20s vila. Detta kan till exempel köras i 3 serier om 7 set med 40:20 intervaller.

Utöver morgonintervallerna så har vi också kört en del träningspass som transportcykling. Det var drygt 2 timmar från vår stuga till banorna i Tänndalen så det passade utmärkt att en av oss cyklade dit medan den andra körde bilen. Antingen gick det att köra på grusvägar och körvägar där tävlingen Fjällturen går men vi provade också att cykla på vandringslederna som går från Bruksvallarna till Fjällnäs och Hamra. Vandringslederna går ganska bra att cykla på och bjuder bitvis på några av de vackraste single-tracks du kan hitta i landet men det krävs att man är en ganska vann cyklist så det är en del spånger att balansera på, blöt mark att ta sig igenom och även en och annan bäck eller å att ta sig över.

Under veckorna passade vi också på att köra en längre cykling genom fjällvärlden, från Ljungdalen/Kläppen via Helags och Fältjägarstugan till Ramundberget. Detta var en heldagstur som bjöd på fin men utmanande cykling, fantastiska vyer och klassiskt växlande fjällväder. Vi startade kring 10 i kläppen, stannade för lunch på Helags fjällstation och var tillbaka i stugan i Ramundberget strax innan middagen.

Val av utrustning och kläder

Förutom bra cykelutrustning så är bra klädsel viktigt när man cyklar i svenska fjällen. Det kan snabbt pendla från sol och vindstilla till regn, dimma och hård vind så det är viktigt att ha med sig förstärkningsplagg. När vi cyklade med barnen så hade alltid vi vuxna ryggsäck med regnkläder, varm tröja/dun-jacka, buffar och tjockare cykelhandskar vilket nästan behövdes varje dag.

Utöver detta hade vi också alltid med oss ett litet första-hjälpen. Vi råkade inte ut för några allvarliga olyckor men under cyklingen över fjället var oturen framme och min kamrat råkade slå sig ganska illa på hakan. Nu kom det medhavda sjukvårdskitet väl till hands och vi kunde tejpa ihop jacket och plåstra om det så han kunde cykla vidare. Under denna tur fick vi också resans enda punktering så vi fick använda vårt lila mek-kit som annars bara låg i väskan.

Under våra fyra veckor i fjällen har vi även hunnit med mycket annat än cykling. Vi har vandrat en hel del, både kortare dagsturen men vi passade även på att ta en längre tur med övernattning i tält när vädret passade. Vi körde också en paddeltur på den Ljusnan som var oerhört trevligt.

“Att cykla nedför, vi vill komma tillbaka nästa år!” 

När det var dags för oss att lämna fjällen för denna gång frågade vi barnen vad som varit roligast och alla tre svarade att cykla nedför och att de ville komma tillbaka nästa år vilket vi sannolikt gör. Kanske träffar vi någon av er där då!

Hoppas ni får en fortsatt trevlig sommar och cykla på!

Oscar Ek

Oscar är vår superduktiga ambassadör och har mycket kunskap inom främst cykelträning- och tävling. Han coachar bl a på Guided Heroes och har avverkat flertalet större och kända cykellopp och triathlontävlingar.

Leave a Reply