Lugnet utanför bilvägarna och den äventyrliga känslan gör att allt fler väljer att lämna asfalten för att i stället cykla på mindre grus- och skogsvägar. Det är såklart inte något nytt att cykla på grusvägar och äventyrliga cyklister har under lång tid packat cykeln full med utrustning för att ge sig ut på äventyr. Men i och med att vägarna blir allt trängre, tonen otrevligare och våra liv mer hektiska så söker sig allt fler ut från de större vägarna och in i naturen på sina cyklar. Det bästa sättet att lämna asfalten är med ett öppet sinne för de äventyr som kommer på köpet.

Oavsett vad man väljer att kalla det; Bikepacking, grusvägsäventyr eller gravel-cykling så är konceptet ungefär detsamma. Man cyklar på grus eller skogsvägar i stället för den klassiska asfaltscyklingen. Det kan verka som en teknikalitet men i många fall så leder grus- och skogsvägarna till ställen dit de vanliga asfaltsvägarna inte går och öppnar en ny värld av oändlig terräng, naturupplevelser samt en lugn och rogivande miljö. Att ge sig ut på avskilda grusvägar kan vara lockande och om du inte provat så är det ett utmärkt tillfälle att testa nu. De senaste åren har det skett en explosion kring cyklar, utrustning och rutter utanför asfalten. Det är lätt att komma igång men många landsvägscyklister är lite rädda för utmaningarna som den nya terrängen medför. För MTB-cyklister så innebär i stället grusvägscyklingen ett steg ut från skogen och även ett steg in i bockstyrevärlden och man väljer att köra på en gravel-cykel. Detta inlägg kommer ge en introduktion med tips och råd kring grusvägscykling; grunderna kring cykel och utrustning samt lite tekniktips.

Vilken cykel behövs?

Vi börjar med att gå igenom vilket typ av cykel som behövs. Under de senaste åren har det kommit nya kompetenta gravel-cyklar inför varje säsong med ny design och nya funktioner för att cyklingen utanför asfalten ska bli snabbare och vara behagligare. Och visst är en specifik gravel-cykel eller cyclo-cross oerhört bra om man vill cykla mycket på grus och skogsvägar men för att testa går det bra med sin vanliga landsvägs- eller pendlarcykel med lite modifieringar. Låt inte ett påtvingat cykelköp bli en ursäkt för att inte prova på.

Det första man kan behöva justera är cykelns däck, framför allt som man har tunna landsvägsdäck. Nästan alla däck rullar på grusvägar men ett bredare mönstrat däck ger bättre grepp, kontroll, komfort och minskar risken för punktering. Jag rekommenderar minst 28mm däck men gärna 35 – 40 mm om möjligt. Med bredare däck är det möjligt att sänka däcktrycket och på så sätt få bättre grepp och komfort. Det finns inte något optimalt däcktryck utan det beror på person, underlag och teknik men kring 2–3 bar brukar fungera bra. Försök testa dig fram vilket tryck som passar just dig och den rutt du ska cykla. Om greppet är dåligt och det känns guppigt är trycket för högt och pys då ut lite luft. Om trycket blir för lågt riskerar du att få genomslag på stenar och kanter vilket kan medför punktering eller skada på fälgen.

Då det innebär mer vibration och gupp när man cyklar utanför asfalten så ställs högre krav på växlar och kedja. Många av de nya cyklarna levereras idag med singeldrev drev fram och en bakväxel med låsbar kedjespännare på samma sätt som på många MTB-cyklar för att undvika att kedjan hoppar av. Det finns nu specifika växlingsgrupper för gravel-cyklar och det går att byta bakväxel på sin landsvägscykel till en grusvägs-anpassad bakväxel, till exempel från en Ultegra till en Ultegra RX. De cyklar som har singeldrev fram har oftast ett drev av narrow-wide typ där tjockleken på tänderna varierar för att hålla kedjan på plats.

Om man cyklar med en vanlig landsvägsgrupp eller enklare växelgrupper utan låsbar kedjespänning och narrow-wide klingor får man vara lite med försiktigt när man växlar och försöka att hålla kedjan så rak som möjligt, dvs undvika att tex ligga på inre klingan fram och de yttersta dreven bak.

Till gravelcyklar

Utrustning

En av de bästa delarna mad cyklingen är att vi snabbt kan transportera oss på grus- och skogsvägar lämnar vi snabbt samhället bakom oss. Detta innebär att vi själva måste klara av att avsluta det vi påbörjat och ta med oss det som kan behövas för detta. Ofta upptäcker vi inte det vi saknar förrän oturen är framme, till exempel när något på cykeln går sönder långt från närmaste väg eller samhälle. Cykling utanför asfaltsvägarna kräver därför bättre förberedelser, fler verktyg och bättre kunskap om cykeln. Extra slang, pump, kedjelänk och multiverktyg med kedjebrytare bör alltid vara med på resan. Du behöver inte vara en fulländad cykelmekaniker men bör klara av vanliga problem som punktering, kedjehaveri etc. Desto fler saker ni kan hantera själva på cykeln desto bättre självförtroende kan ni han när ni är ute på cykeläventyr.

Utöver verktyg så ska man självklart ta med energi och dryck, extra kläder och annat som kan behövas. De flesta väljer att packa sin medhavda utrustning, energi och extra kläder i sadel, styr eller ramväskor. Undvik gärna väskor över pakethållaren då de skapar med obalans på cykeln och inte alltid är anpassade för det grövre underlaget.

De flesta som kör utanför landsvägen cyklar väljer att använda mtb-pedaler och skor, till exempel SPD då de är lättare att gå i jämfört med landsvägsskor. Var inte rädd för att hoppa av och gå om det är en svår passage. Ibland kan det bara snabbare och spara energi jämfört med att försöka cykla. Det går dock även att köra med landsvägsskor och pedaler om man föredrar det eller vanliga platta pedaler utan kloss.

Till skorTill pedalerTill väskor

Tekniktips

“Försök att ha en mjuk och följsam position på cykeln för att absorbera stötar och vibrationer bättre”” 

Grus och skogsvägar kan vara både mjuka och lättsamma men också väldigt stökiga med gropar, stenar och hinder. Stökig terräng medför högre ansträngning på kroppen och kan snabbt suga ut all energi. Försök att ha en mjuk och följsam position på cykel för att absorbera stötar och vibrationer bättre. Ett bestämt men inte låst grepp på styret och avslappnade armar låter cykeln göra jobbet på ett bra sätt. En nyckel är att vara mjuk – trampa mjukt, bromsa mjukt, svänga mjukt. Undvika aggressiva och snabba kroppsrörelser.

Att hitta rätt linje på grusvägar kräver mer än på landsvägen. Desto mer du cyklar desto bättre kommer ni bli på att vilja rätt linjer. Läs vägen framför och titta efter områden där greppet kan vara dåligt, hål, vassa kanter och kvistar/grenar som kan skapa punkteringar. Djupa partier med sand eller grus i svängar kan skapa problem. Bra linjer är ofta mjukare och fria från stenar och kan ge bättre grepp och ge bättre komfort.

Många blir nervösa för utförsbackar på grus och rädslan leder ofta till att man sitter upp och trycker sig från faran vilket leder till låg vikt på framhjulet, minskat grepp och en ökad risk för en krasch. I stället ska man försöka sänka tyngdpunkten, hålla bålen lågt och hålla ned hälarna. Res dig upp från sadeln för att i stället få trycket direkt i pedalerna och skapa bättre grepp och försök centrera kroppen över vevpartiet. Placera gärna händerna i bocken då det ger en lägre tyngdpunkt och mer kontroll samt bättre hävarm för att bromsa.

När man cyklar på lösare underlag är det viktigt att bromsa mjukt och undvika att låsa bromsarna. Ett slirande hjul ger mycket sämre grepp än ett rullande däck. Framhjulet ger mest bromskraft och bör användas försiktigt tillsammans med bakbromsen. Bromsarna fungerar bäst när hjulen har bäst grepp, det vill säga när cykeln är upprätt och rullar rakt. Det är därför viktigt att bromsa innan man börjar svänga.

Använd inte bara styret för att svänga utan luta också cykeln under dig. Cykeln svänger när den lutar och genom detta skapas bättre grepp och mer vikt över hjulen. Stirra inte rakt fram utan titta i stället dit du vill svänga med cykeln så kommer cykeln att följa efter.

Planera ditt äventyr

När man cyklar på asfalt finns det inte så många faktorer förutom lutning och även vind som påverkar hur lång tid en cykeltur tar. På mindre grus- och skogsvägar finns det en rad med nya saker som kan påverka och det är svårt att förbereda sig för alla delar. Dåligt underlag, lera, snö, sand, vattendrag som kan leda till att farten sänks till gå-fart. Försök alltid att förbereda och förstå underlaget för din planerade rutt. Det kan också vara bra att planera flera alternativa vägar om det behövs för att det inte ska ta för lång tid.

Börja med att cykla inom din bekväma zon och cykla så fort som din teknik tillåter. Allt eftersom ditt självförtroende ökar och tekniken blir bättre kommer du våga utmana dig själv mer och testa nya vägar och rutter.

Allemansrätten ger och enorma möjligheter att utforska cyklingen utanför vägarna men kom också ihåg att vi måste vara rädda om naturen när vi är ute och cyklar.

Lycka till med era kommande äventyr!

Oscar Ek

Oscar är vår superduktiga ambassadör och har mycket kunskap inom främst cykelträning- och tävling. Han coachar bl a på Guided Heroes och har avverkat flertalet större och kända cykellopp och triathlontävlingar.

Leave a Reply