Våren är här i större delar av landet men det är väldigt mycket som inte är som vanligt. Den pågående pandemin påverkar oss alla på olika sätt och väldigt mycket i vår vardag har förändrats senaste veckorna. Väldigt mycket aktiviteter av olika slag har blivit inställda eller begränsade men att röra sig utomhus i ensam eller med familj och vänner går fortfarande bra. För oss som gillar att cykla och köra en del motionslopp och tävlingar så har det dock blivit en hel de luckor i kalendern då det mesta nu är inställt, bland annat Vätternrundan. Passa på att använda denna tid tillsammans med familjen och detta är ett utmärkt tillfälle för cykling tillsammans med barnen för er som är i den perioden av livet.

Jag har själv under de senaste veckorna cyklat en hel del med våra tre barn. Den äldsta dottern, som är 13 år, lånar gärna mammas MTB och hänger med på rolig och utmanande cykling i skogen. De två yngre, 8 och 6 år, är två riktiga solskens- och fikacyklister som gärna cyklar på lite mer lättcyklade stigar/vägar till ett lämpligt café i närområdet. Om man har barn som själva inte kan cykla så finns det utmärkta alternativ så som barnstolar eller cykelvagnar för att även få med dem på äventyret.

Barnen kan mer än vad många tror!

Våra tre barn har lärt sig cykla i olika åldrar och vi har lärt oss en hel del kring att cykla med barn under de senaste åren. Den äldsta visade inget större intresse för att cykla och när vi väl började så cyklade hon på en cykel med stödhjul. Detta är bra för att komma igång med trampning och ta sig framåt men ställer inga krav på balansen. Det tog därför väldigt lång tid innan hon hittade balansen på cykeln och började cykla själv. De yngre fick istället vid yngre ålder (2–3 år) börja med balans/spring-cykel och de fick båda snabbt in en bra balans. Det gick därefter ganska lätt att få dem att börja cykla på en riktigt cykel. Det är såklart alltid lite stök med start/stop, på- och avstigning etc. från början.

Nedan följer några av mina bästa tips gällande barncyklar och att cykla med barn:

UTRUSTNING

Hjälm
Det första och självklara är att barnen ska ha en bra hjälm som passar. Det finns idag ett brett sortiment med hjälmar för barn och i vissa fall går det även bra att använda seniorhjälmar i strl S. Vi använder alla olika modeller från Giro med Mips. Det är viktigt att hjälmen sitter bra på huvudet, täcker panna, hjässa och bakhuvud och inte kan ramla av. Du som förälder bör föregå med gott exempel och också använda hjälm.

Lätt cykel med bra utväxling
För att cyklingen ska kännas lätt och rolig är det också viktigt att barnen har en cykel som passar och som de kan hantera på ett bra sätt. Väldigt många barncyklar är förhållandevis tunga vilket leder till att de blir svåra att hantera. Det är inte ovanligt att en cykel för en 5–6 åring väger 10–12 kg vilket nästan är halva kroppsvikten vilket motsvara en cykelvikt på 30-50 kg för oss vuxna. Vi har köpt lätta cyklar med handbroms för våra barn och även introducerat växlar tidigt (från 20”). Det går även ofta att byta ut kassetten bak för att få en större växlingsspann och därmed göra det lättare att ta sig fram i backar. Prata med din lokala Tvåhjulsmästare så hjälper de er med detta om ni är intresserade.

UTFLYKTER

Gott om tid
Se till att ha gott om tid när ni ska ut på cykeläventyr. Barnen vill sällan sträckcykla från A till B utan det blir alltid en hel del stopp på vägen för att utforska olika saker, till exempel klättra upp på en sten, titta på djur eller titta på sjö eller hav. Ha inte bråttom utan ge dem lite tid för detta inom rimliga gränser.

Tilltugg
Packa ner lite olika saker att tugga på längs vägen för att undvika att barnens energi försvinner. Fruktbitar, nötter, choklad eller något annat som ni finner lämpligt. Passa på att ge dem något att tugga på när de gör sin små stopp för att utforska saker. Glöm inte heller bort att ta med vatten och gärna även lite extra kläder om vädret förändras eller om någon blir blöt.

Här får vi som föräldrar komma ihåg hur vi svarar. Om vi säger att det är långt så blir det direkt jobbigare.

Barnen kan mer än många tror
Det finns en norm kring hur långt ett barn klarar av att cykla och det är lätt att begränsa sina barn utifrån detta. De mindre barnen har dock ingen egen referens till vad som är långt eller kort så våga testa vingarna lite. Jag cyklade med 5-åringen och hans kompis för någon vecka sedan och kamratens föräldrar blev lite nervösa när jag sa vart vi skulle då barnet inte cyklat så mycket. Det gick dock alldeles utmärkt att cykla 7 km till vårt tänka fikastopp genom kuperad terräng. Det blev en del pauser och vi gick uppför några backar men det var inga problem. Barnen frågar ofta vart vi ska och om det är ”långt”. Här får vi som föräldrar komma ihåg hur vi svarar. Om vi säger att det är långt så blir det direkt jobbigare.

Cykelsemester
För den som vill göra ett längre cykeläventyr finns det gott om möjligheter att cykla längs olika leder med boenden längs vägen. Kattegatt-leden är ett exempel som vi planerat att cykla utmed nu under påsk men ställde in på grund av den rådande Corona-situationen.

Trafik
Vi försöker i den mån det går att undvika att cykla med barnen på trafikerade vägar. På de flesta ställen finns det gott om stigar/leder i naturen eller cykelbanor att cykla på. För att cykla i trafik krävs en del biologiska färdigheter som är färdigutvecklade först kring 11 – 12 års ålder, bland annat;

  • Längd för att se och synas
  • Utvecklat synfält, splitvision
  • Uppfattning var ljud kommer från
  • Avgöra hastigheter och avstånd
  • Avgöra annan persons perspektiv

Hoppas att ni får härliga cykelturer tillsammans med era nära och kära under våren och sommaren!

/ O

Oscar är vår superduktiga ambassadör och har mycket kunskap inom främst cykelträning- och tävling. Han coachar bl a på Guided Heroes och har avverkat flertalet större och kända cykellopp och triathlontävlingar.

Leave a Reply