I år är det 10 år sedan jag började med landsvägscykling. Jag hade precis slutfört mina studier på Uppsala Universitet och genomförde med några kursare en Svensk Klassiker. Cykling har alltid varit ett naturligt transportsätt i vardagen för mig men det var först nu som jag testade på att cykla racer. Att cykla landsvägscykel skiljer sig en del från vanlig transportcykling.

Jag fick möjlighet att låna en äldre racer av en god vän under våren för träningen inför Vättern och även för genomförandet. Det var en enklare, något för liten, instegsracer modell 2005. På inget sätt en märkvärdig cykel men den dög alldeles utmärkt att börja med. Som ny i sporten så började jag bara med att cykla 60 min två till tre gånger per vecka med målet att nå 100 mil innan Vättern. Allt eftersom blev jag mer bekväm med cyklingen och började utveckla träningen med både intervaller och lite längre turer.

För dig som funderar på att börja cykla landsväg så kan jag förstå att det kan kännas som en djungel men jag hoppas att detta inlägg ska kunna hjälpa er lite att hitta rätt väg att börja på.

Jag har ett klart minne från när jag och en kursare skulle ge oss ut på en lite längre runda, ca 70 km, en vardagskväll. Min kompis hade en bra runda som vi skulle köra men efter en stund så började jag inse att han inte hade full koll på vägen då vi började närma oss 50 km och var fortfarande på väg från staden. Rundan blev väldigt mycket längre än planerat och vi var helt slut när vi i skymningen avslutade rundan. Det blev ett ordentligt träningspass där vi verkligen fick tänja på våra gränser som nya cyklister.

Med ganska precis 100 mil i benen så genomförde jag Vättern i det närmaste perfekta förhållanden och därefter var jag fast i cyklingen. Jag lämnade tillbaka den lånade cykeln och började direkt titta efter en egen racer och sedan dess har jag tränat cykling kontinuerligt året runt med racer, MTB, Cyclocross och tempo-cykel. Jag har lärt mig oerhört mycket sedan dess gällande cykelträning, cyklar och andra ”regler” kring cykling. Sedan dess har också många av mina nära och kära börjat cykla landsvägscykel, bland annat mina pensionerade föräldrar.

Känslan att snabbt rulla fram på små landsvägar är fantastiskt.

Att cykla på en racer skiljer sig en del från en vanlig vardagscykel och här ska du som nybörjade dra nytta av den stora kunskap som finns hos många cykelhandlare. Du kan få många bra tips och råd och självklart hjälp att hitta rätt nivå på cykel för dig samt möjlighet att testa hur det känns, även om det bara är en sväng runt kvarteret. Det finns cyklar i alla tänkbara prisklasser men som nybörjare går det alldeles utmärkt att börja i instegssegmentet.

Initialt kan det kännas vingligt med de smala däcken och svårt att hitta rätt växel- och bromsreglage men efter några rundor så är man van vid detta.

Några saker att tänka på som nybliven landvägscyklist:

 

Socialisera

Landsvägscykling är en väldigt social träningsform där man ofta cyklar i grupp tillsammans med andra. Om du inte har några bekanta att cykla med så finns det ofta grupper som man kan hänga på. Vissa cykelbutiker arrangerar gemensamma cykelrundor, cykelklubbar har träningsgrupper på olika nivåer och det finns massor med communitys på sociala medier där man kan hitta lokala cykelgrupper. Förutom att det är trevligt att cykla med andra så är det också väldigt lärorikt som nybörjare.

Cykelkläder

Bland de som inte cyklar så är MEMIL ett skällsord och många förstår inte varför cyklister har dessa fjantiga, tighta lycra-kläder och blöja i brallorna. Men rätt kläder gör cyklingen bekvämare och enklare. Cykelbyxor med rätt vaddering minskar besvär med skav och ömmande rumpa (Man har inte underkläder under cykelbyxorna). En tight cykeltröja eller cykeljacka minskar luftmotståndet och fickorna på ryggen är praktiska för att förvara det man behöver ha med sig; lite energi, plånbok, telefon, nycklar m.m. Det går även att förvara extra kläder (tex vindjacka) eller en vattenflaska i en ryggficka. Utöver byxor och tröja så finns det massor av praktiska cykelkläder för olika väder till exempel benvärmare, armvärmare, väst, skoöverdrag.

Hjälm och glasögon

Cykla alltid landsvägscykel med hjälm! Det finns idag ett stort utbud av olika typer av hjälmar i olika prisklasser. Viktigast är att du hittar en hjälm som sitter bra på ditt huvud och som känns bekväm. Hjälmar för landsvägscykling har inte någon skärm och är mer aerodynamiskt formade än mtb-hjälmar. Du bör också cykla med glasögon för att skydda ögonen från insekter, solljus, vattenstänk m.m.

Skor och Pedaler

De allra flesta som cyklar landsvägscykel använder någon form av cykelskor med klossar för att sitta fast i pedalerna. De vanligaste modellerna är Shimanos SPD, som används mest inom MTB och även spinning samt SPD-SL som är en något större kloss som är vanligast inom landsvägscykling. Det kan kännas osäkert från början att köra med klossar och det går alldeles utmärkt att börja utan tills man känner sig lite bekvämare på cykeln. Första gångerna som fötterna sitter fast i pedalerna är det vanligt med ”SPD-vurpor” då man lätt glömmer att klicka loss när man ska kliva av. Detta är dock inget att skämmas över utan är något som nästan alla råkat ut för. Fördelarna med att sitta fast i pedalerna är många så jag rekommenderar alla att köra med cykelskor och SPD-SL klossar på landsvägscykel för bättre rundtramp, kraftöverföring samt minskat risk för att tappa fästet på pedalerna.  Pedaler säljs alltid separat vid köp av landsvägscyklar så prata med din cykelhandlare vad de rekommenderar.

Däcktryck

Vardagscykeln pumpas inte så ofta men på en landsvägscykel är rätt däcktryck viktigt och det bör kontrolleras inför varje runda. Med rätt tryck i däcken så rullar cykeln mycket bättre. Racer-cyklar har ofta Presta-ventiler som inte är samma som på vardagscyklar och kräver därför en speciell pump. Det finns pumpar att köpa som klarar av de flesta vanligt förekommande ventiltyperna.

Lagningskit

Du bör alltid ha med dig utrustning för att kunna laga en punktering när du cyklar landsväg. Det vanligaste är att ha en liten sadelväska med det som behövs; slang, däckavtagare samt en liten pump. Många använder idag kolsyrepatron med munstycke istället för pump.

Cykelunderhåll

En cykel kräver ett visst underhåll, både enkelt regelbundet så som enklare tvätt samt större underhåll som byte av drivkomponenter. Den enklare tvätten går att göra själv hemma med vatten och rengöringsmedel avsedda för cykel medan det mer avancerade underhållet bör göras på en cykelverkstad om du inte själv känner att du har kunskap och intresse av att göra det. Det är framförallt drivdelar så som kedja, kassett och drev som behöver bytas efter ett par hundra mil. Även växel och bromsvajrar kan behöva ses över.

När du väl vågat prova landsvägscykling kommer du förhoppningsvis upptäcka hur kul det är. Känslan att snabbt rulla fram på små landsvägar är fantastisk. Man kommer snabbt ut på vägar och till platser man aldrig varit på tidigare och upptäcker sin närmiljö på ett helt nytt sätt.  Vinden kan dock påverka känslan när man är ute. Några snabba svängar så kan känslan av att vara ostoppbar med vinden i ryggen plötsligt ändras till en kamp i motvinden och känslan av att man knappt kommer framåt. Det kan dock växla lika snabbt igen och ett tips är att planera rundan så man börjar i motvind och slutar i medvind istället för tvärtom.

Att cykla är en fantastisk träningsform och transportsätt och jag hoppas att detta inlägg hjälpt just dig att hitta rätt väg att börja på.

Lycka till! /Oscar

Oscar är vår superduktiga ambassadör och har mycket kunskap inom främst cykelträning- och tävling. Han coachar bl a på Guided Heroes och har avverkat flertalet större och kända cykellopp och triathlontävlingar.

Leave a Reply